Kitetur til Krik Vig – april 2024

I Lynæs Kiterepair / Lynæs Kiteschool har vi gjort det til en vane at dele vores kitetrips her på bloggen, så andre måske kan blive inspireret til at tage samme sted hen. Det har imidlertid være lidt sløjt med at komme ud at rejse på det seneste, så derfor heller ikke nye rejsebeskrivelser. Men man behøver jo slet ikke at rejse langt for at få nye kiteoplevelser og Danmark byder på SÅ mange fede kitesurf spots, at der egentlig ikke er nogen grund til at rejse udenlands, hvis man er ligeglad med varme og sol, men bare vil have god vind 😊.

Det var lidt vores tilgang her i det tidlige forår. Pengepung og feriekontoen levnede ikke plads til en udenlandsrejse, så i stedet besluttede vi os for at tage en miniferie i det vestjyske, for at prøve at kite i noget andet vand end den hjemlige andedam i Lynæs.

Valget var faldet på Krik Vig tæt på Agger i Thy. Krik Vig er en lille vig i Limfjorden, helt ud til Vesterhavet. Det betyder at man har relativt beskyttet farvand, samtidig med at vinden kan komme fuldstændig ugeneret ind fra Vesterhavet, når vinden er i vest.

Spottet virker i vindretningerne Vest, SydVest, Syd, og SydØst og er relativt lavvandet, så man kan bunde i store dele af vigen. Man parkerer og launcher ved en mole der går direkte vinkelret ud fra kysten. Man kan surfe på begge sider af molen, dog skal man ikke sejle for tæt på Agger Tange (tangen mod vest), da en del af området er fredet.

På den anden side af vejen lige ud for molen ligger der en stor grå bygning, kaldet “Kulhuset”, hvor der er offentlig adgang til et fint toilet- og baderum. Det betyder at du lige kan smutte derover og klæde om og også få et varmt bad efter din kitesession. Vi har efterfølgede fundet ud af at der ligger et par shelters i tilknytning til Kulhuset – de skulle ligge mellem træerne.

Vi har været i Krik Vig en gang tidligere for 4 år siden. Dengang havde vi lejet et sommerhus ca. 100 meter fra spottet. Denne gang havde vi valgt et ophold på Agger Badehotel som ligger små 3 km fra spottet. Der er masser af udlejningsmuligheder i området og der er desuden en campingplads ca. 1 km fra spottet.

Vi ankom til Krig Vig d. 3. april ved 15 tiden og kunne til vores ærgrelse konstatere at vinden var for meget i Øst til at vi kunne kite i Krik Vig. Vinden var simpelthen for off shore. Så gode råd var dyre.

Heldigvis findes app’en ”Bipper”, som er en app over de fleste kite- wing- og windsurf spots i Danmark. Via Bipper fandt vi det nærmeste spot som virker i Østlige vindretninger, nemlig Skyum Østerstrand ca. 20 km væk. Så afsted til Skyum Østerstrand.

Skyum Østerstrand viste sig at være et fint spot med en stor græsmark vi kunne rigge til på. Selve spottet er relativt lavvandet ca. 200 meter ud fra kysten og virker i alle vindretninger fra V, SV, S, SØ og Ø (se mere om spottet på Bipper). Både Betina og jeg satte 12 m2 kites og bedst som vi tager på vandet, bryder solen igennem for første gang i løbet af dagen. Vi havde spottet fuldstændig for os selv, hvilket måske ikke er så underligt på en almindelig onsdag i starten af april. Hvor mange der kan være på spottet er svært at sige – der er masser af plads på vandet, så det er formentlig parkeringsmulighederne, der sætter begrænsningen. Min vurdering er, at der max kan holde 10 biler på parkeringsområdet, men man kan formentlig holde i siden på tilkørselsvejen.

Vi fik en god time på spottet og trak derefter stikket. Vejr og vind var sådan set fine, men det var pænt koldt – ca. 3 grader.

Vi kørte de 20 km tilbage til Agger og checkede ind på Agger Badehotel og fik en solid vestjysk 3 retters menu (Asparges Suppe, Rødspætte med kartofler og Jordbær Trifli) – og herefter i seng 😊.

Den 4. april stod vi op til vind fra syd og støvregn – bare gråt i gråt. Vejrudsigten lovede bare mere regn i løbet af dagen og aftagende vind. Så efter morgenmaden kørte vi de 5 minutter til Krik Vig. Her var 2 tyske windsurfere og 1 tysk kitesurfer i færd med at rigge af. Vi afløste dem med vores 12’ere igen og fik en god time, hvorefter vinden aftog så meget, at det ikke var sjovt længere.

Vejrudsigten sagde dybest set at det var slut med at kite for i dag, så efter et bad i det offentlige bad lige over for Krik Vig Surfspot, besluttede vi os på at bruge dagen på at køre til hhv. Nr. Vorupør og Klitmøller. Vi vidste fra tidligere at der i det mindste lå et par surfbutikker man kunne ”ose” i.

Vi var måske ikke så heldige med vinden denne gang. Men træerne viser med al tydelighed at der plejer at være meget vind – og at den kommer fra vest.

Nr. Vorupør er måske ikke så kendt, men det er faktisk tit her man afvikler Cold Hawaii Big Air (hvor vinderen kvalificerer sig til Red Bull King of the Air i Cape Town, SA). Nede ved stranden ligger SurfPro surfbutikken som både sælger og udlejer alt muligt surfudstyr (SUP, WING, Wind, Kite og surf).

Der ligger også en stor WestWind butik. West Wind var tidligere både surf og tøjbutik, men West Wind butikken er nu blevet delt op i 2 firmaer, hvor SurfPro nu står får alt med Surf og vandsport, hvor WestWind nu er blevet decideret tøjbutik (det gør sig i hvert fald gældende i Thy).

Efter at have travet rundt i SurfPro og kigget ud over vandet i Nørre Vorupør kørte vi de 15 kilometer videre til Klitmøller. Her ligger en større SurfPro butik som vi selvfølgelig også skulle undersøge. Vi talte med ejeren og specielt om den afdeling af butikken, hvor de havde Wing udstyr. På de kanter er Wing det helt store hit og ejeren fortalte at specielt i Tyskland stikker Wing surf helt af og har nærmest udkonkurreret kitesurfing.

Klitmøller har både caféer, butikker, spisesteder og alt hvad man kan tænke sig. Men d. 4. april er ikke meget af det åbent endnu, så vi kan ikke komme med de store anbefalinger. Klitmøller Rigwear som jo nu har hovedsæde i Hundested blev oprindelig startet i Klitmøller af Christian Taasti i 1989. i Klitmøller har de nu en stor flot butik ”Klitmøller Collection”, som er værd at give et besøg hvis du skulle komme på disse kanter.

Efter en kort tur ned for at se ud over stranden i Klitmøller, vendte vi snuden sydpå igen. Regnen var ikke stoppet, så vejret indbød ikke til de store udendørsaktiviteter.

Da vi nærmede os Agger, fulgte vi skiltene mod Lodbjerg Fyr for at se hvad pokker det var for en størrelse.

Lodbjerg Fyr er et fyr, hvor der er offentlig adgang mod betaling. For 30 kr. kan du gå op i fyret og få udsigt over hav og Natur Park Thy. Neden for fyret udgår der forskellige vandreruter og der er desuden et område med flere shelters, lige som der er ildsted, brænde, gryder og das. Så har man lyst at overnatte i guds fri natur, er her en oplagt mulighed.

Efter en kort tur ned mod vandet ved Lodbjerg fyr, fandt vi tilbage til bilen, da det fortsat regnede. Mao. vendte vi næsen tilbage til Agger, hvor vi gjorde holdt i grillen ved stranden. Agger er kendt for ”Heavy Agger” (En udsendelsesrække om unge mennesker i Agger, der går med lædertøj og hører heavy metal musik). Så begrebet Heavy Agger lever i byen og kan bl.a. ses på menu kortet i grillen, hvor du kan få en ”Heavy Agger Burger”. Jeg er sikker på den lever op til sit navn – den koster 125 kr.

Alt er meget større i Agger. En ristet pølse er ca. 40 cm lang og vejer vel 400-500 gr. – du spiser med garanti ikke 2!.

Efter at have stillet den værste sult på foderbrættet, endte vi på badehotellet – stadig i silende regn. De næste timer blev brugt på at læse bøger og ordne internettet (= Insta, Facebook etc.).

Agger Badehotel får nok ikke 5 stjerner i Michelin guiden…. Aftenens menu var koteletter, kartofler, brun sovs og – til stor morskab for Betina – rødkål. Nå – måske ikke den store kulinariske oplevelse, men man behøver ikke gå sulten i seng 😊.

Efter Aftensmaden trak vi i vores ”blotter jakker” (Dry Robe) så vi kunne stå i mod regnen og gik en tur til stranden ved Agger. Vesterhavet KAN sgu noget 😊. Der er bare power i det haw og man bliver i godt humør af en vandretur langs vandet. Og det er allerede længe lyst, nu vi er overgået til sommertid. Så klokken var over 20, da vi vendte tilbage til badehotellet.

Fredag d. 5. april sagde vejrudsigten fortsat regn og næste ingen vind, så vi besluttede at vende næsen hjemad. På vej vestpå havde vi taget hhv. Hundested-Rørvig overfarten og Odden-Århus, men på vej hjem bestemte vi os for at køre over Fyn og lige besøge One Open Sky butikken i Herning. Det er stadig en gåde for mig at Danmarks nok største fysiske surfbutik ligger i Herning – den by der ligger længst fra en kyst.

Men altså – vi kørte forbi One Open Sky for at se om de havde noget udstyr vi IKKE kunne leve uden. Desværre var vi for tidligt ude. One Open Sky var lige gået i gang med at skifte fra skiudstyr til surf udstyr og der var stort set ikke noget surfudstyr fremme i butikken endnu. Så vi kørte videre med uforrettet sag, men fortsat med penge på lommen 😊.

Resten af turen hjem forløb uden dramatik – men naturligvis med regnen som trofast følgesvend.