Dette er 2. del af vores beretning om kitetrip til Lo Stagnone på Sicilien.
Som vi skrev om i 1. del, havde vi en del udfordringer med at finde en flyrejse til Sicilien, men efter megen møje og besvær, fandt vi en rejse via Ryan Air.
Ryan Air er jo kendt for lav pris og udstrakt brug af selvbetjening. Og der kan vi sige ”tjek” til bege dele. Vi valgte at check’e ind hjemmefra via nettet, så vi kun skulle skanne vores boardingcards i lufthavnen for at få vores bagagelabels. Vi havde købt billet til 3 tasker/kufferter + en boardbag med udstyr. Vi blev derfor noget overrasket da automaten kun spyttede 3 labels ud og måtte derfor alligevel have fat i Ryan Air personalet. De kunne fortælle, at sådan var det altså. Man skulle have fat i dem for at få tjekket boardbag’en ind. Så som sagt, så gjort.
Boardbag’en kom op på bagagebåndet til vejning og da de ville have den til at stå lodret, havde jeg mulighed for at stå og løfte den lidt – så vægten kun sagde 24 kg. Der var ingen bemærkninger om vægten og vi skulle blot aflevere boardbag’en i ”odd size bagage”.
Så far, so good.
Vi skulle mellemlande i Bergamo i Milano og videre med endnu et Ryan Air fly til Tripani på Sicilien. Men det var ikke muligt at tjekke bagagen ind hele vejen, så i Bergamo skulle vi først hente vores bagage og så tjekke det ind igen. Atter skal vi selv skanne vores boardingcards for at få bagagestrimler – men denne gang fik vi kun en label til 4 tasker! Igen måtte vi hen og have fat i Ryan Air personale. Hvad der var gået galt, står hen i det uvisse, men vi fik i hvert fald 4 labels. Men boardbag’en skulle atter vejes og denne gang liggende, hvilket gjorde den vejede 30,6 kg. Og det var at åbenbart alt, alt for meget og vi måtte stå skoleret og love aldrig at pakke så tungt igen. Det paradoksale er, at der ingen steder har været en angivelse af max vægt, da vi købte bilet til sportsudstyr…. Men ifølge Ryan Air’s personale i Italien, må sportsudstyr højst veje 20 kg som al anden bagage hos Ryan Air.
Bergamo lufthavnen er forholdsvis lille, så det var ikke noget problem at finde sin bagage, check’e den ind igen og så aflevere boadbag i odd size. Alt ligger i samme terminal og det går smooth.

Lige en observation om Ryan Air: De har optimeret alt. Ved Check in skal du selv skanne dit boardingcard og din bagage og selv lægge det på båndet. I Flyet kan dit stolesæde ikke vippes bagud, så der bruges ingen tid på at gå rundt og bede passagererne stille stolene i lodret position ved start og landing. Der er heller ikke nogen lomme til reklamer eller instruktioner på stolesædet foran dig. Så slipper de for at skulle rydde op mellem flyvninger. Sikkerhedsinstruktionerne er i stedet påtrykt sædet foran dig, så du ikke kan undgå at se det – selvfølgelig sammen med reklamer for de forskellige ting du kan købe ombord på flyet. Det kan man med rette kalde LEAN… (= metode til proces optimering oprindeligt “opfundet” hos Toyota – se mere her)
I både Bergamo og Trapani kørte vores bagage allerede rundt på båndet i bagageudleveringen, da vi kom ud af flyet. Super effektivt – ikke lige hvad jeg havde forventet i Italien , men ikke desto mindre var det tilfældet. Jeg tror aldrig jeg har oplevet noget så effektivt.
Nu har vi jo rejst i en Covid-19 tid, så det skal lige have et par bemærkninger med på vejen.
Vi skulle selvfølgelig have et gyldigt coronapas for at kunne rejse til Italien. Reglerne er lidt striksere hernede, f.eks. skal man gå med mundbind indenfor og det skal faktisk være et FFP2 mundbind. Vi havde dog de almindelige ”operationsmundbind” på som kendes fra Danmark og fik ingen påtaler. Men det var ikke efter bogen. Coronapasset var heller ikke det danske, men EU’s. Det findes dog i dit Coronapas – du skal blot swipe hen til EU passet.
Ud over Corona passet, skal du også udfylde et EUROPEAN DIGITAL PASSENGER LOCATOR FORM. Det er oplysninger om hvordan du er rejst ind i landet, hvor du skal bo osv. Du kan udfylde det elektronisk eller på en papirblanket, men det SKAL ske inden du kan komme med et fly.
Anyway – vi er nu landet på hotellet (Relais Lo Stagnone) i Masala med ca. 50 meter ned til lagunen i Lo Stagnone. Hotellet ligger 6,5 km fra lufthavnen og arrangerer transport fra lufthavnen til hotellet – free of charge.
Vi er jo rejst herned i marts, for det er nu engang her vi har ferie. Men sæsonen skydes først rigtigt i gang i april og løber frem til og med oktober. Det betyder også at de fleste surfskoler endnu ikke har åbent – mere om det i næste episode herfra. Nu er det i seng så vi er klar til i morgen, hvor vejrudsigten lover vind 😊