Vigeregler for kitesurfere og andre sejlere :)

Jeg er blevet opfordret til at lave et indlæg om vigeregler for kitesurfere, så det har jeg forsøgt her. Og når man ser et billede som ovenstående er man ikke i tvivl om, at det KAN være nødvendigt med nogle færdselsregler. Læs med herunder og se hvordan du undgår at sejle ind i andre kitere.

En kitesurfer er i bund og grund et sejlfartøj og følger derfor de almindelige vigeregler for f.eks. sejlbåde. Men da kitesurfing for mange er deres første kontakt med sejlsport, er der ikke mange nye kitesurfere der kender søfartsreglerne.

De almindelige søfartsregler

Her kommer lige en hurtig gennemgang af vigereglerne for sejlbåde og så oversætter jeg det til kitesurfing bagefter.

  • Motor viger for sejl. Da en motorbåd manøvrerer lettere end en sejlbåd, giver det god mening at det er motorbåden der viger.
  • ”Lyst viger for brød”. Det betyder bare at selvom du har retten til vejen, så viger lystsejlere alligevel for alle der sejler som erhverv. Dvs. du lægger dig ikke i vejen for f.eks. en færge, en coaster eller en fiskekutter, selvom du sejler med sejl og de sejler for motor.
Lyst viger for brød – sat lidt på spidsen her, så giver det sig selv at man give plads for dem der sejler “for alvor”.
  • Du skal vige for fartøjer med begrænset manøvredygtighed. Det kan være pga. størrelse, vanddybde, lavere hastighed, motorproblemer etc.
  • Bagbord viger for styrbord. Denne regel gælder når 2 sejlbåde sejler mod hinanden, så skal den båd der sejler bagbord halse, vige for den der sejler styrbord halse. Men hvad pokker betyder det?
    At sejle bagbord halse, betyder man får vinden ind fra bagbord side. Og bagbord side på en båd, er venstre side set i forhold til sejladsretningen. Styrbord er så højre side.
  • Luv viger for læ. Hvad pokker betyder det så? Hvis 2 både sejler med vinden ind fra samme side og er på kollisionskurs, så skal luv båd vige. Den båd der er tættest/længst ”oppe” mod vinden, er luv båd. Man kan måske huske det bedre ved at den båd der er i læ, er den båd som rent fysisk vil få sit sejl til at være i læ af den anden båd og derfor vil miste sin styrefart. Det giver derfor god mening at det er båden tættest på vinden der skal vige.
  • Indhentende båd skal vige. Så sejler både samme vej, men den ene hurtigere end den anden, så skal den vige rundt om den anden.
  • Uanset du har retten til vejen, skal du altid forsøge at undgå kollision. Så selvom du har retten til vejen, friholder det dig ikke for ansvar hvis I sejler ind i hinanden.

Vigeregler for kitesurfere

Ovenstående er de almindelige søfartsregler. Og de gælder også for kitesurfere. Nogle af reglerne kræver bare lidt uddybning, fordi vores sejl sidder for enden af 4-5 liner og ikke på en mast.

Du skal vige for fartøjer med begrænset manøvredygtighed

Hvis du sejler og du møder en anden kiter der prøver at komme i gang efter et styrt, eller du møder en begynder hvor du kan se, at vedkommende ikke har styr på styringen, så gælder denne vigeregel. Giv dem plads – vi har allesammen været på det stadie! Det kan f.eks. også være et SUP board eller en svømmer.

Bagbord viger for styrbord

Bagbord skal vige for styrbord gælder også kitesurfere. Og en kitesurfer sejler på bagbord halse, når kiteren har sin venstre hånd forrest i sejlretningen. Så kommer der en kitesurfer mod dig, og du sejler med venstre hånd forrest, så er det dig der skal vige. Enten ved at vende og sejle den anden vej eller ved at sejle enten højre eller venstre om den modgående. Det mest reelle er at gå lavere end styrbord kiter, men det vigtigste er, at ændre kurs i god tid, så modparten VED du har set ham/hende og har tænkt dig at vige.

En nem huskeregel hvis du er i tvivl om du skal vige eller ej, er at tænke på engelsk. Har du din højre hånd forrest, har du ret til vejen. Dvs. på engelsk: Right hand = Right of Way. Tilsvarende har du venstre hånd forrest, så er det den hånd du har ur på. På Engelsk: Watch = Watch Out

Når I sejler forbi hinanden, skal den kiter der er længst oppe mod vinden (”luv båd”) styre sin kite højt op i vind vinduet (tættere mod kl. 12). Tilsvarende skal den kiter, der er længst væk fra vinden, styre sin kite længere ned i vinduet (tættere mod vandet). På den måde sikrer man sig at der er mindst risiko for at få viklet kitene sammen.

Jeg kan se jeg brugte udtrykket “bagbord halse”. På en båd siger man at vinden kommer ind fra bagbord halse. Det er bare et sejlerudtryk for “bagbord side” – sorry. Jeg er miljøskadet.

Styrbord kiter har retten til vejen i forhold til kiteren der sejler bagbord. Bagbord kiter skal altså vige,
men samtidig skal styrbord kiter også holde sin kurs (retning) og ikke lave store udsving.

Luv viger for læ

Denne regel gælder også for kitesurfere. Dvs. sejler 2 kitere samme halse, men på kollisionskurs, så skal den kiter, der er længst oppe mod vinden vige. Også her betyder det at kiteren tættest på vinden skal føre sin kite op mod kl. 12, hvis der er fare for de 2 kites kan støde sammen. Tilsvarende skal kiteren længst væk fra vinden sænke sin kite.

Reglen er måske lettere at huske hvis du tænker på den på engelsk. Luv kiter er kiteren der er “upwind” og læ kiter er kiteren, der er “downwind”. Upwind viger for downwind og skal hæve sin kite.

Hvis du bruger følgende huske regel på engelsk: If I am Upwind (“luv”), the kite goes up. If I am downwind (“læ”), the kite goes down.

Indhentende kite skal vige

Indhenter du en anden kite der sejler samme vej som dig, er det dig der skal vige. Det kan du gøre i princippet gøre ved at gå enten højere (tættere mod vinden) eller lavere. Typisk taber man fart ved at gå højere, så normalt vil man sejle forbi ved at sejle lavere (downwind). Husk igen på at du sænker din kite, mens den kitere der bliver overhalet, styrer sin kite højere op, så risikoen for at sammenfiltre kites’ene minimeres.

Den indhentende kiter skal vige for den langsommere kite.

I forhold til de almindelige søfartsregler er der lige tre mere som gælder kitesurfere. Den ene er en færdselsregel tæt på stranden, den anden er færdselsregler hvis man sejler i bølger og endelig når man hopper.

Tæt på stranden

Lige ved vandkanten vil der være situationer, hvor en kiter på vej ud mødes med en kite der er på vej ind. I disse situationer er det kiteren på vej ind, der skal vige. Man kan sige at denne situation egentlig er dækket af reglen om at man skal vige for fartøjer med ringe manøvredygtighed, da en kiter med boardet i hånden på vej ud i vandet, manøvrerer dårligere end en kitesurfer der kommer surfende ind mod stranden.

Kiteren der er på vej ud i vandet har “forkørselsret” i forhold til kiteren på vej ind.
Det er i princippet reglen om at vige for den med begrænset manøvredygtighed.

Kitesurfing i bølger

  • Kitere på vej ud fra kysten har retten til vejen – altså som ovenstående.
  • På bølgerne – kiteren der surfer på bølgen, har retten til vejen. Denne regel gælder hvis der er tale om en kiter der rider bølgen og en kiter der er på vej ud. Anderledes forholder det sig hvis det er en windsurfer eller en bølgesurfer, der er på vej ud gennem bølgerne. Så må kiteren der rider bølgen vige. Jeg ved ikke om det er en uskreven regel eller det falder tilbage på reglen om at vige for et fartøj der har svært ved at manøvrere.
Kiteren som rider bølgen på vej indad, har retten til vejen i forhold til kiteren der kommer mod ham – uanset styrbord etc.

Hop

Det burde jo give sig selv, men det virker ærlig talt ikke altid sådan når man er på vandet. Men når man har tænkt sig at lave et hop på vandet, er det første man skal gøre, at sikre sig man har god plads omkring sig, så man ikke kommer i karambolage med andre når man sætter af, mens man er i luften og i landingen. Det er alene kiteren der har tænkt sig at hoppe, der har ansvaret her. Når det så er sagt, så er der ved mange spots nogle uskrevne regler for hvor og hvordan man hopper og man vil ofte se at “de gode” har en “startbane”, hvor de som har tænkt sig at hoppe, har en plads i køen, præcis som flyvere ved startbanen i lufthavnen. Og her kan man som ny blive temmelig upopulær hvis man forstyrer startbanen…

Før du laver et hop skal du sikre dig at du har god plads omkring dig, så du ikke støder ind i andre.

Afstand

Det er jo som sådan ikke en vigeregel, men tommelfingerreglen er, at man altid skal holde afstand til andre kitere svarende til 2 * linelængden. Linelængderne er typisk 20-24 meter, så anbefalingen er en afstand til andre kitere på ca. 50 meter. Det er bare rigtigt svært at afgøre ude på vandet….

Afslutning

Det var så et lille indlæg om vigeregler/færdselsregler når du kitesurfer. Husk at uanset om du har “retten til vejen” i henhold til de regler jeg har nævnt her, så SKAL du gøre alt for at undgå kollision. Så må du tage fat i modparten bagefter og fortælle ham/hende at vedkommende ikke overholder færdselsreglerne. Men gør det “på den gode måde” – der er ikke nogen der bevidst prøver at overtræde reglerne, det skyldes som regel uvidenhed.

Husk også at der KAN være lokale regler du bør sætte dig ind i, så spørg de lokale inden du går ud.

Jeg håber du kan bruge blogindlægget og drop gerne en kommentar og/eller forslag til andre emner du synes vi skal tage op. Ses på vandet 😉

2 tanker om “Vigeregler for kitesurfere og andre sejlere :)

  1. Lars siger:

    Av min arm – stor fejl ift at sejle med windsurfere i bølger … her er det absolut no go at claime retten på bølgen ift en udadgående windsurfer i “impact zonen” … så bliver der afregnet “kontant”. Dette gælder alle store bølgestefer i dk og i verden, hvor kitere og ws sejler sammen. Tænker at ws går under punktet stillestående/ ikke manøverdygtigt fartøj, når den sejler ud igennem brændingen.

    • Kim Taarsted siger:

      Hej Lars – Du har ret i at jeg nok har sovet i timen her. Jeg har bare beskrevet en “kite mod kite” situation i brændingen og ikke en “kite mod windsurf” eller “kite mod bølgesurfer”. Så tak for input her. Jeg venter lige og ser om der kommer andre input og opdaterer afsnit om bølgeregler derefter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

da_DKDanish
Denne webside site benytter cookies for at give en bedre brugeroplevelse. Ved at benytte websiden, accepterer du vores brug af cookies.