Vejledende priser ex. moms pr. 1. januar 2022
At sende sin kite til reparation, er lidt som at køre sin bil til mekanikeren: Det er svært af få en eksakt pris, for man kender først omfanget af skaden, når man får “lukket motorrummet op”. Derfor er nedenstående priser vejledende. Men bare rolig, vi går ikke i gang med noget, inden du har fået et præcist tilbud, du kan sige ja eller nej til. Og som hos mekanikeren, så ringer vi undervejs, hvis der opstår uforudsete ting undervejs.

Reparationer:
Udtagning og isætning af frontblære: 500 kr
Udtagning og isætning af enkelt strut: 200 kr
Ved alle reparationer af blærer skal en af ovenstående lægges til
Reparation af op til 5 pinholes i en enkelt blære: 0 kr
Ved flere end 5 pinholes tillægges 50 kr pr. lap
Lapning af større huller/blowouts i blære – efter tilbud
- Udskiftning af ventiler – efter tilbud
- Reparation af sejldug i hhv. canopy eller leading edge – efter tilbud
Udskiftning af front- og bagliner i bar: 400 kr + udgift til liner
Reparationer af andre liner – efter tilbud.
Eftersyn og trim af bar – 100 kr
Eftersyn af kite (bridles, huller i dug, utætheder mv.) – 100 kr
- Har du andre skader på dit udstyr end vi har listet her, så spørg os. Vi kan højst sandsynligt hjælpe dig.
- Du får altid et tilbud inden vi går i gang med reparationen.
- Alle lapninger kvalitetstestes for utætheder i minimum 3 timer
Undervisning:
Vedrørende kiteundervisning se priser og kursusudbud her
Hjælp dig selv til en hurtigere og billigere reparation
Meget ofte får vi kites ind til reparation med beskeden at ”kiten er utæt” uden nærmere beskrivelse. Det betyder at vi måske skal bruge mere tid på fejlsøgning, hvilket gør reparationstiden længere og i værste konsekvens din regning større.
Du kan derfor hjælpe dig selv og os ved selv at lave den første screening af fejlen ved at lave følgende test selv:
- Pump din kite op som normalt, et sted hvor kiten kan ligge uforstyrret i nogle timer
- Luk alle klemmer til alle struts
- Sørg for at indblæsningsventilen er lukket ordentligt (mange skruer ikke proppen hårdt nok fast)
- Lyt langs LE og struts efter udsivende luft. Hvis du kan høre noget, så notér ca. hvor i vores reparationsskema.
- Sprøjt evt. LE og specielt alle ventiler med en forstøverflaske med sulfovand og kig efter luftbobler i sulfovandet. Notér i vores reparationsskema hvis du finder utætheder.
- Har ovenstående test ikke afdækket nogen fejl, så lad kiten ligge i 2-3 timer
- Tjek hvilke blærer der har tabt luft. Notér det i vores reparationsskema du finder her på siden (skemaet kan downloades, men du kan også tage et billede af skemaet og markere på billedet)
På den måde hjælper du os til hurtigere at fixe din kite 😉
Info om reparationer på blærer
Når vi reparerer utætheder på blærer vurderer vi altid hvad der bedst kan betale sig uden at gå på kompromis med kvaliteten. Derfor vil du kunne opleve at vi ikke vil reparere en skade, men i stedet anbefaler en helt ny blære, hvis vi ikke mener vi kan garantere en reparation vil holde.
Download og udfyld vores reparations formular
For at gøre arbejdet lettere og hurtigere for os, kan du downloade vores reparationsformular, udfylde den med oplysninger om dig og om skaden du ønsker at få fixet og vedlægge den sammen med den kite du ønsker repareret.
Du kan downloade formularen ved at klikke herunder
Tryk for formularLidt om reparation af kites
Reparation af kites kan være mange forskellige ting. Vi har herunder beskrevet de mest almindelige reparationer og hvad der er med til at bestemme prisen af de forskellige reparationer.
Utætheder

Udtagning og efterfølgende isætning af blære
Er din kite utæt, så skal vi have blæren ud for at kunne finde og lappe utætheden. Dvs. at til alle disse reparationer vil der være der være udgift til udtagning og efterfølgende isætning af blære.
Det gør sig gældende for reparationer hvor:
Der er mindre huller i den utætte blære
Der er et decideret blowout i blæren
En eller flere ventiler er utætte
Blæren er mør og skal udskiftes med en ny
Din kite har normalt en frontblære i leading edge og en eller flere strut blærer. Vi udtager kun de relevante blærer, så du betaler selvfølgelig kun for det.
Men er din kite utæt, vil du altså altid komme til at betale for udtagning og isætning af enten frontblære eller strut.
Utætheder i frontblære eller struts
Viser det sig at din kite er utæt på grund af små huller i blæren, såkaldte “pinholes”, så er de første 5 huller uden beregning, når først vi har pillet blæren ud af kiten.
Er der flere end 5 huller i kiten, koster de efterfølgende huller 50 kr pr. lap. Vi vil dog nok typisk gå i dialog med dig om det kan svare sig, eller om blæren efterhånden er moden til udskiftning.
Er der tale om større huller og deciderede “blowouts”, hvor blæren er punkteret med et brag, tager vi en snak om det er bedst at forsøge at lappe eller den rigtge løsning er en ny blære.
Vi går aldrig i gang med en reparation uden først at have afstemt det med dig.

Utætte ventiler

Viser det sig at din kite taber luft pga. utætte ventiler, så kan vi sætte en ny ventil i blæren. Ofte kan det dog ikke betale sig, da en defekt ventil sjældent kommer alene og så skal man overveje om det bedst kan svare sig at købe en hel ny frontblære.
Revner og flænger i kitedugen
Flænger i kitedugen kan se voldsomme ud, men ofte kan de repareres uden at koste en bondegård.
VI skelner mellem reparationer i “Canopy’en” og reparationer i Leading Edge.
Det gør vi dels fordi der er tale om 2 forskellige materialer (typisk hhv ripstop nylon og dacron, men nu også f.eks. aluula), dels fordi reparationer i Leading Edge er mere besværlige.

Flænger i Canopy’en

Flænger og store huller i canopyen laver vi efter tilbud. Men fortvivl ikke – selv kæmpe revner kan laves og ofte til en overkommelig pris. Langt de fleste revner kan klares ved at sætte ripstop tape på begge sider af revnen og sy det efterfølgende.
Større huller laves ved at sy større stykker af ripstop nylon i. Det kan være en udfordring at få samme farve stof som original, specielt hvis man ønsker reparationen “her og nu”. Kan man vente længere, kan vi som regel få de rigtige farver hjem.
Flænger i Leading Edge
Huller og flænger i Leading Edge er noget mere besværlige at reparere end i canopy’en, da man er nød til at sprætte et godt stykke af leading edge op, for at kunne komme til med symaskinen. Så selvom hullet kan se ret undseeligt ud, så kan arbejdet med at fix’e det, godt være større end man lige regner med.

Flænger i skødebarmen (vingespidsen hvor bridles’ene sidder fast)

Flænger i vingespidsen lige i overgangen mellem canopy og leading edge er noget af det mere besværlige at reparere. Dels fordi det er lidt kompliceret med overgangen mellem ripstop nylon og dacron, dels fordi materialet bliver meget tykt at sy igennem.